Se bilder fra BETT 2020
To av tre norske 13 – 18-åringer har i løpet av det siste året sett en nyhet de mistenkte at var falsk, viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og Medier 2020. Men bare et fåtall av ungdommene sjekket saken nærmere.
Barn og unge trenger ikke et forbud mot sosiale medier – men hjelp til å lære å håndtere den digitale hverdagen på en god måte.
Arbeiderpartiet mener det må mer praktisk opplæring, sterkere oppfølging, og ikke minst så må elevene oppleve mestring tidligere.
51 prosent av niåringene i Norge bruker sosiale medier, viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og Medier 2020. Blant 9-18-åringene totalt er ni av ti på sosiale medier. Snapchat er mest populært, etterfulgt av TikTok og Instagram.
Vi trenger en endring av videregående opplæring som setter elevene og deres muligheter i sentrum. Målet er at videregående opplæring skal være et sted der alle opplever mestring, samtidig som at de lærer det de trenger for å nå sitt potensial, sier kunnskapsminister Trine Skei Grande (V).
Nå får lærere over hele landet alt undervisningsmateriellet de trenger for å sikre elevene gode ferdigheter på sykkel og grunnleggende trafikkforståelse. – Sykkeldyktig.no er et fantastisk verktøy for å lære barna å ferdes i trafikken. Dette er læring for livet, sier faglærer Siv Harriet Brevig.
I fjor ble 6 prosent av elevene mobbet. Det er den laveste andelen siden målingene startet for 13 år siden.
– Utviklingen går rett vei, men én mobbesak er én for mye. Alle barn har rett på en trygg og god skolehverdag. Derfor må vi fortsette kampen mot mobbing, sier kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande (V).
Elever i grunnskolen og videregående opplæring skal få nye eksamensordninger og regler for vurdering høsten 2020. I dag sendes forslag til nye ordninger og regler på høring.
For første gong har NRK innfridd nynorskkravet. I 2019 var 25,2 prosent av det samla innhaldet til NRK på nett, radio og tv på nynorsk.
Stavanger ønsker å være en foregangskommune for å redusere barn og unge sin skjermtid. Leder i utvalg for oppvekst og utdanning og gruppeleder for SV i det nye kommunestyret for storkommunen, Eirik Faret Sakariassen, er skeptisk til at barn ned i 5-års-alderen sitter med nesa i nettbrett og mobiltelefoner store deler av dagen.
Å lese gjennom en lang og kompleks tekst ved bruk av papirbasert tekst, gir et større utbytte enn ved å lese på en skjerm. Professor og forsker ved Universitetet i Stavanger, Anne Mangen, har forsket på temaet i en årrekke.
Alvimhaugen barneskole i Sarpsborg vinner Benjaminprisen 2019 for sitt helhetlige og langsiktige arbeid mot rasisme og diskriminering. Tidlig innsats og involvering av alle skolens ansatte, elever, familier og hele nærmiljøet preger skolens imponerende arbeid. Prisen deles ut av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner 4. februar 2020.
NTNU, UiO, Nord Universitet, NHH, BI, Høgskolen Innlandet, Høyskolen Kristiania, Høgskulen på Vestlandet, Fagskolen Tinius Olsen og Norges Hotellhøgskole får støtte til å utvikle fleksible videreutdanningstilbud i digital kompetanse i samarbeid med bedrifter og næringsliv. – Målet med kompetansereformen «Lære hele livet» er at ingen skal gå ut på dato på grunn av manglende kompetanse og at flere skal kunne stå i jobb lenger. Med disse prosjektene får næringslivet og ansatte et bedre tilpasset tilbud om videreutdanning, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Å prøve å holde barna unna smarttelefonen fram til ungdomsskolen, slik digitaliseringsminister Nikolai Astrup har tatt til orde for, er en dårlig løsning. I stedet må både foreldre og offentlige myndigheter gjøre sitt for at barn og unge skal utvikle kritisk medieforståelse.
De nye kompetansemålene relatert til svømming, selvberging og livredning i skolen er gode tiltak. Men uten at skolene får kompetanse og ressurser til å nå dem, vil Norge fortsatt ha de dårligste svømmeferdighetene i Norden.
Over 40 nye læreplaner for grunnskolen og videregående skole er nå fastsatt, og skal tas i bruk fra skolestart neste høst. – Med de nye læreplanene får skolen et verdiløft, og vi legger til rette for at elevene skal lære mer og bedre. Dette blir den største endringen av skolens innhold siden Kunnskapsløftet i 2006, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
Nå kan du laste ned Skolemagasinet nr. 4 - 2019. (Krever innlogging)
Regjeringen styrker tidlig innsats i hele barnehage- og skoleløpet. Alle skoler skal få tilgang til lærerspesialister i begynneropplæring fra 1. til 4. klasse, og alle skoler og barnehager skal ha spesialpedagogisk kompetanse. – Alle barn fortjener en god start. Da må vi ha skoler og barnehager som greier å løfte alle barn uavhengig av hvilken bakgrunn de har og hvor de bor, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
De nye lokalene vil inngå som en del av besøket for skoleklasser som bestiller en omvisning i stortingsbygningen.
BETT og The Education Show, to viktige hendelser i den globale Ed-tech bransjen, vil forene seg for å bli verdens desidert største utdannelsesarrangement.
Ettersom barn over hele verden til stadighet opplever brudd på sine rettigheter, har UNICEF Norge funnet en måte å sikre at de får lære om hva de har krav på – ved å bruke Kahoot!
Elevene bruker datamaskin og nettbrett mer i grunnskolen enn tidligere. De bruker oftere digitale verktøy til skolearbeid – og blir sjeldnere forstyrret av bruken. Dette viser en ny rapport fra SINTEF, som beskriver den digitale tilstanden i norske barnehager og skoler.
Oslo, 15. oktober: I dag lanserte Microsoft Norge norsk tale-til-tekst. Med god hjelp fra Nasjonalbiblioteket er Norge første land ut i Norden som lanserer tale-til-tekst på sitt språk.
– Slik eg ser det har fagfornyinga i seg eit enormt stort digitalt potensiale, men ho tvinger dessverre ikkje fram ei endring
– Dette har jeg gledet meg til. Mitt ønske er at alle som har en nysgjerrig og leken spiller eller spillutvikler i magen skal ha spillerom til å utvikle seg, teste egne grenser og få utløp for sin kreativitet. Skaperkraften må frem,” sier ministeren, som fortsetter;
– Strategien skal løfte dataspill som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet.
– Vi lytter til gamerne og tar dataspill på alvor. Vi må heie på gamerne slik at vi får flere som Emil (16-åringen som nylig ble verdensmester i Fortnite)”, sier statsråden, men stopper ikke der.
– Jeg spiller dataspill for å koble av - for å tre ut av denne verdenen og inn i en annen. Et sted som stiller andre krav, hvor jeg kan hente krefter og underholdes. Andre spiller for å koble seg på - for å hoppe inn i en større verden der man kan være seg selv, fullt og helt. Kanskje bare på en litt annen måte. Et sted der man kan være sammen med andre og knytte sosiale bånd. En måte å utvikle ulike ferdigheter og lære på.
Det er viktig at alle som skal bo og leve i Norge kan norsk. Kan du norsk, er det enklere å prate med naboen, engasjere deg på foreldremøte i barnehage og skole og å få seg en jobb. Derfor vil regjeringen heve kravet til kunnskapene i norsk muntlig for å få statsborgerskap fra A2 til B1 muntlig.
Dette skoleåret er det mulig for skoleklasser fra hele landet å bestille en videosamtale med stortingspresidenten Tone W. Trøen.
Det er bred enighet om at mange barn med behov for tilrettelagt pedagogisk tilbud og undervisning ikke får god nok hjelp. Det viser høringsuttalelsene til rapporten fra ekspertgruppen ledet av Thomas Nordahl.
Kunnskapssenter for utdanning starter nå sin virksomhet ved Universitetet i Stavanger (UiS). UiS tar over som vertsinstitusjon etter Norges Forskningsråd.