Flere og flere av leverandørene gir fri tilgang til sine verktøy. Nå er det Adobe, som gir muligheten.
Akkurat nå er det mange som mangler tilgang til viktig faglitteratur. Vi har derfor valgt å åpne alt innhold på Idunn i denne krevende perioden. Innholdet blir åpent tilgjengelig for alle til bibliotekene åpner igjen.
På Idunn finner dere over 36 000 artikler og kapitler, over 70 tidsskrifter og en rekke vitenskapelige bøker. Kunnskap er viktigere enn noen gang.
Gode ønsker til dere alle fra oss i Universitetsforlaget.
TV 2 og TV 2 Skole tilbyr lærere, elever og nå også foreldre tilgang til enkel og brukervennlig digital undervisning mens skolene er stengt.
Gitt spredningen av koronavirus (Covid-19) og innføringen av drastiske smittevernstiltak i Norge har det i løpet av de siste dagene blitt klart at det verken vil være forsvarlig eller praktisk mulig å gjennomføre årets NKUL 6.-8. mai.
Arrangøren ser seg derfor nødt til å avlyse NKUL 2020.
Det vil i tiden framover vurderes om det er mulig å tilby en serie webinarer e.l. som et slags nettbasert alternativ.
De har tråkket opp nye stier, deltakerne i innovasjonsprosjektet DiSko. Men selv om de første erfaringene blir beskrevet som kaospreget, har den potensielle gevinsten vist seg å være høy.
Jeg lot meg imponere over hvordan ei 17 år gammel jente satte Norges statsminister ettertrykkelig på plass, i det mest leste innlegget i SiD i Aftenposten i januar.
Når NDLA rigger sine åpne læringsressurser for fagfornyelsen, er samarbeidet med seks pilotskoler en viktig ressurs. Elever og lærere gir verdifull informasjon om hva de trenger til skolestart.
To av tre norske 13 – 18-åringer har i løpet av det siste året sett en nyhet de mistenkte at var falsk, viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og Medier 2020. Men bare et fåtall av ungdommene sjekket saken nærmere.
Barn og unge trenger ikke et forbud mot sosiale medier – men hjelp til å lære å håndtere den digitale hverdagen på en god måte.
Arbeiderpartiet mener det må mer praktisk opplæring, sterkere oppfølging, og ikke minst så må elevene oppleve mestring tidligere.
51 prosent av niåringene i Norge bruker sosiale medier, viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og Medier 2020. Blant 9-18-åringene totalt er ni av ti på sosiale medier. Snapchat er mest populært, etterfulgt av TikTok og Instagram.
Vi trenger en endring av videregående opplæring som setter elevene og deres muligheter i sentrum. Målet er at videregående opplæring skal være et sted der alle opplever mestring, samtidig som at de lærer det de trenger for å nå sitt potensial, sier kunnskapsminister Trine Skei Grande (V).
Nå får lærere over hele landet alt undervisningsmateriellet de trenger for å sikre elevene gode ferdigheter på sykkel og grunnleggende trafikkforståelse. – Sykkeldyktig.no er et fantastisk verktøy for å lære barna å ferdes i trafikken. Dette er læring for livet, sier faglærer Siv Harriet Brevig.
I fjor ble 6 prosent av elevene mobbet. Det er den laveste andelen siden målingene startet for 13 år siden.
– Utviklingen går rett vei, men én mobbesak er én for mye. Alle barn har rett på en trygg og god skolehverdag. Derfor må vi fortsette kampen mot mobbing, sier kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande (V).
Elever i grunnskolen og videregående opplæring skal få nye eksamensordninger og regler for vurdering høsten 2020. I dag sendes forslag til nye ordninger og regler på høring.
For første gong har NRK innfridd nynorskkravet. I 2019 var 25,2 prosent av det samla innhaldet til NRK på nett, radio og tv på nynorsk.
Stavanger ønsker å være en foregangskommune for å redusere barn og unge sin skjermtid. Leder i utvalg for oppvekst og utdanning og gruppeleder for SV i det nye kommunestyret for storkommunen, Eirik Faret Sakariassen, er skeptisk til at barn ned i 5-års-alderen sitter med nesa i nettbrett og mobiltelefoner store deler av dagen.
Å lese gjennom en lang og kompleks tekst ved bruk av papirbasert tekst, gir et større utbytte enn ved å lese på en skjerm. Professor og forsker ved Universitetet i Stavanger, Anne Mangen, har forsket på temaet i en årrekke.
Alvimhaugen barneskole i Sarpsborg vinner Benjaminprisen 2019 for sitt helhetlige og langsiktige arbeid mot rasisme og diskriminering. Tidlig innsats og involvering av alle skolens ansatte, elever, familier og hele nærmiljøet preger skolens imponerende arbeid. Prisen deles ut av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner 4. februar 2020.
NTNU, UiO, Nord Universitet, NHH, BI, Høgskolen Innlandet, Høyskolen Kristiania, Høgskulen på Vestlandet, Fagskolen Tinius Olsen og Norges Hotellhøgskole får støtte til å utvikle fleksible videreutdanningstilbud i digital kompetanse i samarbeid med bedrifter og næringsliv. – Målet med kompetansereformen «Lære hele livet» er at ingen skal gå ut på dato på grunn av manglende kompetanse og at flere skal kunne stå i jobb lenger. Med disse prosjektene får næringslivet og ansatte et bedre tilpasset tilbud om videreutdanning, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Å prøve å holde barna unna smarttelefonen fram til ungdomsskolen, slik digitaliseringsminister Nikolai Astrup har tatt til orde for, er en dårlig løsning. I stedet må både foreldre og offentlige myndigheter gjøre sitt for at barn og unge skal utvikle kritisk medieforståelse.
De nye kompetansemålene relatert til svømming, selvberging og livredning i skolen er gode tiltak. Men uten at skolene får kompetanse og ressurser til å nå dem, vil Norge fortsatt ha de dårligste svømmeferdighetene i Norden.
Over 40 nye læreplaner for grunnskolen og videregående skole er nå fastsatt, og skal tas i bruk fra skolestart neste høst. – Med de nye læreplanene får skolen et verdiløft, og vi legger til rette for at elevene skal lære mer og bedre. Dette blir den største endringen av skolens innhold siden Kunnskapsløftet i 2006, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
Nå kan du laste ned Skolemagasinet nr. 4 - 2019. (Krever innlogging)
Regjeringen styrker tidlig innsats i hele barnehage- og skoleløpet. Alle skoler skal få tilgang til lærerspesialister i begynneropplæring fra 1. til 4. klasse, og alle skoler og barnehager skal ha spesialpedagogisk kompetanse. – Alle barn fortjener en god start. Da må vi ha skoler og barnehager som greier å løfte alle barn uavhengig av hvilken bakgrunn de har og hvor de bor, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
De nye lokalene vil inngå som en del av besøket for skoleklasser som bestiller en omvisning i stortingsbygningen.
BETT og The Education Show, to viktige hendelser i den globale Ed-tech bransjen, vil forene seg for å bli verdens desidert største utdannelsesarrangement.
Ettersom barn over hele verden til stadighet opplever brudd på sine rettigheter, har UNICEF Norge funnet en måte å sikre at de får lære om hva de har krav på – ved å bruke Kahoot!
Elevene bruker datamaskin og nettbrett mer i grunnskolen enn tidligere. De bruker oftere digitale verktøy til skolearbeid – og blir sjeldnere forstyrret av bruken. Dette viser en ny rapport fra SINTEF, som beskriver den digitale tilstanden i norske barnehager og skoler.