Medietilsynet har publisert en samlet versjon av undersøkelsene Barn og medier 2020 og Foreldre og medier 2020. Undersøkelsene er Norges største i sitt slag, og til sammen har 3 400 barn og unge mellom 9-18 år og 2 000 foreldre deltatt i årets to undersøker om barns mediebruk. – Undersøkelsene gir viktig innsikt i mange aspekter ved barn og ungdoms digitale mediehverdag, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Hvert år forsvinner store mengder brøytestikker fra veinettet. Det er liten tvil om at skoleungdom dominerer blant dem som står ansvarlig for hærverket. Bør brøytestikker bli et obligatorisk tema i undervisningen?
Satsing på nye læremidler for å gjennomføre Fagfornyelsen også i 2021. Til sammen er det satt av 180 millioner kroner i statsbudsjettet til nye læremidler. I tillegg foreslås det 80 millioner kroner til digitale tiltak i skolen.
I dag fyller Sporveien 145 år. 6. oktober 1875 gikk den aller første hestedrevne sporvognen ut fra stallen i Homansbyen i Kristiania og dermed var kollektivtrafikken i hovedstaden et faktum.
Nesten ni av ti 9-18-åringer som er på sosiale medier, konsumerer nyheter på denne plattformen. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. – Det er bra at de unge er nyhetsinteresserte, men det er viktig å være klar over at sosiale medier også kan ha utfordrende sider som nyhetskanal, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Ei ny undersøking blant folk med doktorgrad viser at dei som er tilsett i private og offentlege verksemder er meir nøgde enn dei som arbeider ved eit universitet eller ein høgskole.
For ei tid tilbake blei Senter for IKT i Utdanningen slått sammen med Utdanningsdirektoratet. Dette var ikkje ei populær endring for mange, og rektor Sven Olaf Bakke frå Odda, blogga nyleg om savnet av senteret.
Det er Skolon selv som forteller om dette i en pressemelding. Etter en anbudskonkurranse har Bærum kommune nå landet på å benytte Skolon som sin digitale samlingsplattform.
Den globale Covid 19-pandemien har ført til at land over hele verden har stengt skoler helt eller delvis i lengre perioder. I slutten av juni hadde det i Norge vært ni uker med skolestengning – mot 14 uker i gjennomsnitt i OECD-landene. – Stengte skoler og barnehager har mange negative konsekvenser for barn og unge, og særlig gjelder dette de mest utsatte barna. Jeg er derfor glad for at vi nå har et godt system for å holde skoler og barnehager åpne i Norge på en trygg måte, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).
Årets avgangselever på ungdomsskolen fikk i gjennomsnitt 43,2 grunnskolepoeng. Dette er mer enn ett poeng høyere enn i fjor. Avlyste eksamener er en del av forklaringen.
Vi må nok belage oss på at skolen vil bli preget av koronaviruset denne høsten. Før sommeren ble skolen først nedstengt og deretter måtte skoleelever deles inn såkalte kohorter, eller grupper om du vil. Lærere og elever måtte med andre ord følge et strengt smittevernregime. Samtidig har det vist at fjernundervisning fungerer utmerket når man må.
De aller fleste norske skolebarn har med seg matpakke på skolen hver dag, viser en ny undersøkelse utført at Norstat på vegne av Opplysningskontorene i landbruket. Hele 70 prosent av skolebarna har med seg brødmat som skolemat hver dag. Tar man med de som har brødmat 3-4 dager i uken i tillegg, har 88 prosent av alle skolebarn med seg brødmat. Når det gjelder drikke er det vann de aller fleste drikker, mens melk kommer på en god andreplass.
Bank, finansielle tjenester og forsikring er best på sikkerhetskultur, mens utdanningssektoren, transportnæringen og energisektoren scorer dårligst. Det viser KnowBe4s globale sikkerhetskultur-analyse.
Av i alt 187 500 søkere i videregående skole, har 92 prosent fått tilbud om plass. Rekordmange jenter søker seg til bygg- og anleggsteknikk, elektrofag og teknikk og industriell produksjon.
I Statped møter vi de elevene som har varige, omfattende og svært komplekse vansker knyttet til læring. Vi vil gjerne dele noen erfaringer fra denne annerledestiden i vårt arbeid innen fagområdet nevroutviklingsforstyrrelser og lærevansker av ulik art. Elevgruppen vi jobber med har rett til spesialundervisning og behov for et individuelt tilrettelagt opplæringstilbud.
Korona-pandemien har plassert over en og en halv milliard elever over hele verden utenfor sine vanlige klasserom. Forskning peker på forskjeller, men også likheter mellom det fysiske og det digitale klasserommet.
Datatilsynet forteller at regjeringen har tildelt dem ekstra midler for å starte arbeidet med å opprette en regulatorisk sandkasse. Tilsynet går nå i gang med ven storsatsing for å bidra til utviklingen av gode løsninger for kunstig intelligens, står det på deres hjemmesider.
Escape Room breier om seg. Sjølvsagt i form av nettbaserte løysingar, men også i høgst fysiske variantar. Det er fleire år sidan nordmenn på by-ferie i Europa prøvde ut det spennande konseptet. No kjem det stadig fleire her heime også.
I heimeskoleperioden leika mitt barnebarn på 6 år ein dag butikk. Då faren hans hadde handla ferdig, fekk han tilbod om å få med skulesekken til son sin gratis med på kjøpet. «Den har eg ikkje lenger bruk for», sa seljaren.
Fra 1. august innføres det redusert foreldrebetaling i SFO for lavinntektsfamilier og gratis SFO for barn med behov for særskilt tilrettelegging. Totalt har regjeringen satt av 79 millioner kroner til ordningene i 2020.
46 kommuner, 6 fylkeskommuner og 6 friskoler får støtte til å kjøpe inn nytt programmeringsutstyr. Pengene skal brukes til å kjøpe utstyr slik at lærere kan bruke programmeringskompetansen sin i klasserommet.
Adresselister for 14.000 fylkeskommunalt og kommunalt ansatte på Agder har ligget åpent for elever i videregående skole. En elev som varslet ble ikke tatt på alvor.
Universitetet utvikler nye formidlingsarenaer og skaper nå en digital møteplass for kunnskapsbaserte samtaler om samfunn, mennesker og løsninger. Og det skjer selvfølgelig på: Universitetsplassen.
Kronprinsparets Fond har bestemt å støtte stiftelsen Dale Oen Experience. Dale Oen har fra sin base i Øygarden utenfor Bergen utviklet flere gode mestringstilbud for ungdom.
En ny opplæringsmetode basert på hjerneforskning har gitt oppsiktsvekkende gode resultater i utviklingen av trafikkforståelse hos barn. Metoden ga klart bedre oppmerksomhetsfordeling og risikovurdering hos barn på femte klassetrinn. Metoden er utviklet i et samarbeid mellom Trygg Trafikk, SINTEF og Nord Universitet.
Sammen med Innlandet fylke, lanserer NorSIS flere digitale gratiskurs og andre ressurser for skoleelever, lærere og foreldre. Målet er å øke barnas digitale kompetanse.
Fra høsten 2020 er Oslo Realfagsskole klar til å ta imot unge realfagsentusiaster.
Norsk Pedagogisk Dataforenings (NPed) hederspris for 2020 deles ut til Geir Sand Nilsen, for å ha samlet skole-Norge i Facebook-gruppa “Korona-dugnad for digitale lærere”. Gjennom en bevisst strategisk tanke om et autonomt samfunn har han klart å skape en arena der titusenvis av norske lærere har kunnet diskutere, dele og utveksle digitale idéer til hvordan undervisningen kunne gjennomføres i en spesiell situasjon.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide vil vite hva barn i hele landet mener er viktig i framtidas trafikkhverdag. Trygg Trafikk arrangerer på vegne av departementet, en nasjonal tegne- og skrivekonkurranse der en av premiene er å møte samferdselsminister Hareide. Innspillene fra barna vil være viktige bidrag til innholdet i barnas transportplan som gir føringer for hva myndighetene skal satse på for at barn skal kjenne seg trygge i trafikken.
Personlig informasjon om 4800 søkere til lærlingeplasser i Viken Fylkeskommune ble ved en feiltagelse lagt åpent ut på fylkeskommunens egne nettsider.