Skolemagasinet nr. 2 - 2019 kan leses i PDF-format her.
En magisk reise inn i Ruby’s logiske verden.
Til avslutningsforedraget på årets NKUL hadde komiteen hentet inn et fyrverkeri av en engelsktalende finsk liten, ung dame som holdt forsamlingen i sin hule hånd nesten en time. Merk deg navnet Linda Liukas. Dette er ikke siste gangen du kommer til å høre det.
Linda Liukas sine bøker om den rødhårede datainteresserte jenta Ruby er utgitt på norsk hos det lille forlaget Info Vest på Bryne. De hadde også stand på NKUL.
Prisen på 100.000 kr ble overrakt av kunnskapsminister Jan Tore Sanner under en seremoni i Oslo katedralskoles lokaler mandag 20. mai.
Hausten 2020 får skolen nye læreplanar. Derfor satsar Regjeringa no på utvikling av heilt nye læremiddel og strykar ei innkjøpsordning slik at skolane kan kjøpe inn fleire digitale læremiddel. – Det er svært viktig at vi utviklar nye læremiddel. Med dei nye læreplanane ønsker vi å sikre meir og betre læring, og da må dei nye «læremidla» bidra til å endre praksis i klasserommet, seier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
NRK går sammen med Vitensenterforeningen og Lær Kidsa Koding i et felles prosjekt for å lære barn og unge programmering, i skolen og i kodeklubber på fritida. Den nye satsingen kalles super:bit.
Professor Thomas Hylland Eriksen har mye han skulle sagt. Man kan ikke unngå å legge merke til hvordan han snakker på inn og utpust. Det er spennende hver gang han bryter av et halvt sekund for å ta en slurk vann. Vil han rekke det uten å sette vannet i halsen?
Kunnskapsminister Jan Tore Sanner åpnet den 25 utgaven av NKUL i dag. Hele 1580 deltakere var tilstede i realfagbygget på Gløshaugen i formiddag. Ny deltaker-rekord for NKUL.
Datatilsynet har sendt varsel til Oslo kommune Utdanningsetaten om et overtredelsesgebyr på 2 millioner kroner. Varselet gjelder brudd på personopplysningssikkerheten i mobilapplikasjonen Skolemelding, en meldingsapp utviklet for bruk i Osloskolen.
NKUL har i år 25års-jubileum, og i jubileumsåret er det en oppslutning om arrangementet som aldri tidligere. Allerede siste uken i april måtte arrangøren stenge påmeldingen. Dermed blir det mer enn 1500 deltakere i Trondheim til uken, som er ny rekord.
Regjeringen jobber aktivt for å øke tilgang og bruk av smarte, digitale læremidler i skolen. Nå kan kommuner og fylkeskommuner søke om tilskudd til innkjøp av slike læremidler.
Oslo Edtech Hackathon på Gyldendalhuset 3. - 4. mai.
Kan programmerere og lærere sammen skape løsninger for en bedre skole med mindre frafall ved å ta i bruk ny teknologi? Det er oppgaven når Oslo Edtech Hackathon samler en rekke ulike fageksperter for å løse en av de største utfordringene for norsk ungdom – på bare 24 timer.
Rapporten Schools in motion har undersøkt hvilken effekt to ekstra timer med fysisk aktivitet og kroppsøving har på ungdomsskoleelevers helse, læring og læringsmiljø. – Mer aktivitet i skolen er positivt for barna. Samtidig viser rapporten at vi må innføre aktivitet på en klok måte som tar hensyn til lokale forhold på de ulike skolene, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
Etter årevis med svak lønnsutvikling krever Akademikerne at lektorene får et reelt lønnsløft i årets oppgjør.
Datatilsynet innkalte i mars i år til møte om manglende sikring av personopplysninger i skoleverket. Både offentlige og private aktører stilte opp.
Det snakkes i mobiltelefoner overalt. Voksne mennesker sitter med mobilen på toget, i bilen, på flyet og på gata. Ungene derimot, der skal det være begrensninger. Mobiltelefonene skal låses inne mens de er på skolen, for der skal det læres…
Fire ungdomsskoleelever fikk fotfølge maskiningeniør Isak Ladegård fra COWI på jobb en hel dag. Det tror Isak er lurt hvis vi skal klare å rekruttere ingeniører nok til å løse samfunnets store utfordringer i årene fremover.
Landets beste elever i biologi konkurrerer denne uken om å få delta i den internasjonale finalen av Biologiolympiaden. Finaleuken består av intens undervisning ved Universitetet i Oslo, hvor pensumet er stort og det faglige nivået høyt.
Medietilsynet har fått EU-midler til et toårig prosjekt om barn og digitale medier. – Å hjelpe barn og unge til å bli kompetente mediebrukere er en viktig oppgave for Medietilsynet, og denne tildelingen bidrar til at vi kan videreutvikle dette arbeidet, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Et ekspertutvalg fikk i 2017 i oppgave av kunnskapsministeren å analysere uheldige kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og foreslå tiltak for å motvirke disse. Nylig overleverte Stoltenberg-utvalget sin innstilling til kunnskapsministeren (NOU 2019: 3). Det skulle de kanskje ikke ha gjort.
Elever og lærere ved mange norske skoler hatt gjort seg stor flid med bidrag til Promethean Grant. Nå er vinnerne kåret og 10 ActivPanel er på vei ut til vinnerskolene.
Elever fra Asker Videregående Skole samarbeider med itslearning om ny klasseromsteknologi.
Mer enn hundre tusen skolebarn får nå lære programmering gjennom micro:bit. Vitensenterforeningen og Lær Kidsa Koding får kr 20 mill. fra Sparebankstiftelsen DNB for å implementere klassesett egnet for programmeringsforståelse ved landets grunnskoler. I tillegg får barn og unge tilgang på samme type utstyr ved de 160 kodeklubbene rundt i landet, i regi av Lær Kidsa Koding.
- Ungdom må gjøre mange valg, og mange synes det er vanskelig å velge riktig. Vårt nye program Flyt skal hjelpe ungdom å se framover og planlegge hvordan de skal få det livet de vil ha, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.
Hvilken ungdomsskoleklasse i Norge kan mest om personlig økonomi? Hvilke elever skal representere Norge under EM i personlig økonomi?
Svenske tenåringer som spiller dataspill på fritiden har et stort engelsk ordforråd og kan flere svært vanskelig ord sammenlignet med jevnaldrende som ikke spiller. Tiden ungdommene bruker på spill viser seg også å være viktigere for ordforrådet enn hvilken type dataspill som spilles, viser en omfattende studie.
Oslo kommune har besluttet å tilby gratis Skolefrukt til ungdomsskoleelever. Alle kommunale skoler med ungdomstrinn i Oslo, til sammen ca. 17.000 elever, kommer til å få frukt minst to dager i uka. De første skolene startet opp i slutten av januar.
I 2018 svarer 6,1 prosent av elevene at de blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Dette er en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra 2017.
London befester sin posisjon som leder av Ed-Tech markedet. Årets utgave av verdens største messe for teknologi i skolen er i gang. Arrangementet blir stadig mer sentral i den teknologiske utviklingen for fremtidens skole.