19 skoler er nominert til Dronning Sonjas skolepris

Skoler fra hele landet kan vinne Dronningens skolepris for likeverd og inkludering i 2021, og en premie på 250.000 kr.

Vinnerskolen mottar dette kunstverket, utformet av Dronning Sonja.
Vinnerskolen mottar dette kunstverket, utformet av Dronning Sonja.

- Det er gledelig at så mange sterke søknader har kommet inn til årets pris, fra så mange ulike deler av landet. Det er inspirerende å se at skoler arbeider systematisk, helhetlig og kunnskapsbasert for likeverd og inkludering, sier juryleder Inga Bostad.

God geografisk spredning

Det er statsforvalterne som har nominert kandidater til prisen. I år er disse skolene nominert:

  • Solvang skole, Innlandet
  • Mathopen skole, Vestland
  • Myklerud skole, Oslo og Viken
  • Brandengen skole, Oslo og Viken
  • Jessheim videregående skole, Oslo og Viken
  • Vestby skole, Oslo og Viken,
  • Sofienberg skole, Oslo og Viken
  • Jordal skole, Oslo og Viken
  • Stiftelsen Asker International School, Oslo og Viken
  • Sandnessjøen videregående skole, Nordland
  • Smiodden ungdomsskole, Rogaland
  • Resahaugen skole, Rogaland
  • Allanengen skole, Møre og Romsdal
  • Vågsetra barne- og ungdomsskole, Møre og Romsdal
  • Rennebu barne- og ungdomsskole, Trøndelag
  • Aglo videregående skole, Trøndelag
  • Overhalla barne- og ungdomsskole og Hunn barneskole, Trøndelag
  • Strand barne- og ungdomsskole, Trøndelag
  • Arendal voksenopplæring, Agder

Vinneren blir annonsert 30. september.

Om Dronning Sonjas skolepris

Det er Hennes Majestet Dronning Sonja selv som har tatt initiativ til prisen. I år deler hun ut prisen for femtende gang. Utdanningsdirektoratet administrer arbeidet med Dronning Sonjas skolepris og har oppnevnt en jury som velger årets vinner. Juryens leder er Inga Bostad, professor ved Universitetet i Oslo. Prisen består av 250.000 kroner, et diplom og et kunstverk utformet av Dronningen.

Dronning Sonjas skolepris deles ut til en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering. Det betyr at:

  • skolen arbeider langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert med elevenes læringsmiljø. 
  • skolen praktiserer likeverd og inkludering på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap.
  • skolen kjennetegnes ved positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, og elevene imellom – og ved et godt samarbeid mellom skole og hjem.

Les mer om prisen på udir.no