Google – din beste venn i skolen

Google Disk

Hvor mange ganger har du ikke jobba i ett eller annet Office-dokument og opplevd at programmet har gjort en alvorlig feil slik at du mista alt du jobba med. Ufattelig irriterende og usedvanlig demotiverende. Det fins ei løsning på problemet – og det beste er at løsninga er helt gratis.

Joda, også jeg har tenkt på Googles dominerende posisjon, men i motsetning til mange andre dataprodusenter, er Googles prinsipp åpne kildekoder og de gir oss en rekke ressurser gratis. Det er ganske unikt.

Fire år tilbake tok jeg en viktig avgjørelse; å jobbe hundre prosent elektronisk. De siste tyve åra har vært en enste lang digitaliseringsprosess i skolen, og hvert år har jeg oppdaga nye programmer eller nye muligheter. Elevene mine har vært med på reisa, og gjennom det arbeidet har jeg spissa behovet da jeg har sett at mye ikke fungerte optimalt. Programmene må være gode verktøy, enkle i bruk og elevene må se nytta i dem også for eget bruk.

Det å få elevene til å tenke sky-tjenester, har vært en kamp. Alt for ofte har jeg sett maskiner knele og det elevene hadde lagra, forsvinne. Noe av det første jeg gjør, er å få dem til å laste ned Dropbox og Copy – da har de en god og gratis kapasitet i skya. I og med at mange også bruker Office, må vi sette opp programmene til å lagre i Dropbox eller Copy i stedet for i Mine dokumenter.

Når det er på plass, er det å opprette en Google-konto og vise elevene mulighetene med Google Drive – særlig delingsfunksjonen og at de kan samskrive i dokumenter når de jobber i gruppe.

Når vi først er i gang, installerer elevene de samme program også på mobilene sine. Det betyr at de har tilgang til alt de gjør på alle plattformer, og skulle de ha glemt å levere en besvarelse, kan de gjerne sitte i selskap hos mormor Åse og i ei stille stund laste opp besvarelsen slik at de kan nyte resten av kvelden i fred og ro uten redsel for verken anmerkning eller andre represalier.   

Google-universet 

Ikke noen produkt et i nærheten av å være så nyttig som Google sine program for meg. Chrome er suverent raskest, G-mail sørger for problemfri e-postutveskling, Kalenderen holder orden på alle gjøremålene mine, Keep passer på handlelister og viktige notat og i det daglige er Google Drive det viktigste verktøyet – dokumenter, presentasjoner, regneark og skjema.

Utgangspunktet mitt for resten av artikkelen, er at du har en Google-konto, og at du finner fram til Google Disk (på engelsk kalt Drive). Du har da to valg, å benytte deg av sky-tjenesten, eller laste ned programmet slik at du også har filene på maskinen. Jeg har valgt skya.

Når jeg tenker elektronikk og digitale hjelpemidler, tenker jeg læring. Først og fremst ut fra fagene mine; norsk, historie eller religion. Selv om du ikke har de faga, vil resten av artikkelen garantert hjelpe deg i dine fag også.

I planlegginga starter jeg på makronivå – og aller først lager jeg en ukeoversikt. Den brekker jeg ned på dager og legger inn for eksempel norsk i første klasse de to aktuelle dagene. Dokumentet jeg bruker, er et Google-dokument der jeg legger inn en tabell med 40 rader og fire-fem kolonner.

I Google-dokumentet sin fødsel, kunne vi bare laste opp ei og ei fil – nå kan vi laste opp hele mapper. Det betyr at du enkelt kan flytte dokumentene dine til skya, enten som ei forsikring, eller som eneste lagringssted. Fordelen med det er mange, for det første har du tilgang til alle dokumentene dine på alle plattformer til alle tider, og i tillegg er alle dokumentene dine tilgjengelige for deling eller redigering når som helst og hvor som helst.

På bildet over, ser du tre uker av planen min i norsk første klasse. Alle tekster som jeg bruker, har jeg digitalisert. Når jeg planlegger en periode, legger jeg inn alle aktuelle tekster som lenker. Det samme skjer med fotografi, lydinnspillinger eller video.

I starten av et nytt emne, bruker jeg ofte en presentasjon, den lager jeg enten i Prezi eller som en Google-Presentasjon. Lenka til denne legger jeg ut på It's slik at elevene alltid har tilgang til fagstoffet som jeg har forberedt.

I norskfaget er egenvurdering en vesentlig del, og særlig for mine elever da jeg jobber med digital mappevurdering. Jeg jobba lenge for å finne en form og et innhold som tilfredsstilte kravet til enkelthet, forståelighet, hurtighet og matnyttighet. Da Google lanserte Skjema (Forms), var letinga over, og selv om jeg må bruke noen minutt når elevene starter i første klasse på å registrere navnene, har jeg så mye igjen for det at den jobben gjør jeg med glede hvert år.

Resultatet av undersøkelsen blir presentert oversiktlig i et regneark.

Jeg nevnte så vidt samskrivingsfunkjonen. Det at mange kan skrive i det samme dokumentet samtidig. Det er en svært nyttig funksjon også for oss lærere. Når elevene skal jobbe i grupper, lar jeg dem selv velge gruppe eller emne. Det gjør jeg ved å åpne for at elevene kan redigere i dokumentet. Jeg sparer mye tid, og elevene blir delaktige i prosessen ved at de kan velge selv.

Skulle du ha lyst til å vite mer, kontakt meg (Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.)

PS – Google har også utvikla en egen PC, kalt Chromebook. Den baserer seg utelukkende på skytjenester, er svært rask, brukervennlig og rimelig.