NY UNDERSØKELSE: Småbarn (0–8 år) og bruk av digitale medier. – Må starte tidlig med å øke småbarns mediekompetanse

Må starte tidlig med å øke småbarns mediekompetanse

I den nye undersøkelsen Småbarn og digitale medier 2016 har ti 2. klassinger og deres familier selv snakket om egne erfaringer rundt bruken av digitale medier. Forskerne har fått innblikk i familienes dynamikk, deres digitale og ikke-digitale handlingsmønster, rutiner og samtaler.

Les mer …

Sikrer læremidler til alle skoler

Ole Wongraven

Ole Wongraven

- Skoleeier kan gjennom NDLA-G være med å sikre et godt tilbud av åpne digitale læremidler til alle skoler, uavhengig av skolens økonomi og prioriteringer, forteller Ole Wongraven i Kristiansand kommune. Han er sentral i arbeidet med et nytt tilbud til elever og lærere i norsk grunnskole.

Les mer …

Smartboard lærer og elev

Skoleledere satser lite på digital kompetanse

Seks av ti skoleledere mangler plan for systematisk kompetanseheving av lærere i bruk av teknologi, viser en ny Monitor-kartlegging fra Senter for IKT i utdanningen.

Les mer …

Glade gutter i klasserom med ipad

Lærere og elever omfavner adaptiv læring – over 50.000 er allerede i gang

Som de fleste andre bransjer blir også utdanningsfeltet påvirket av ny teknologi og i særlig grad bruk av algoritmer og datafangst. Adaptiv læring og læringsanalyse har allerede gjort sitt inntog, og er det alle nå snakker om innen utdanningssektoren internasjonalt. I Norge er vi tidlig ute med å ta i bruk denne typen teknologi - etter at det adaptive læringssystemet Multi Smart Øving ble lansert til skolestart i august i år har allerede over 50.000 norske elever tatt det i bruk.

Les mer …

Ruster elever for framtiden - vant Innovasjonsprisen

Rektor Elisabeth Palmgren (Teglverket skole) og direktør Trond Ingebretsen (Senter for IKT i utdanningen)

Rektor Elisabeth Palmgren (Teglverket skole) og direktør Trond Ingebretsen (Senter for IKT i utdanningen)

Sandvika videregående skole og Teglverket skole mottar Senter for IKT i utdanningens innovasjonspris for sitt arbeid med å utnytte IKT i læring på en helhetlig måte.

Les mer …

Ein skulekvardag i skyene

Tunge, mørke skyer over industristaden inst i Sørfjorden er historie. I dag er lufta friskare enn nokon gong, og ei usynleg sky over Odda er no sjølve motoren i opplæring og utvikling.

Les mer …

Ny utgave av Skolemagasinet ute nå

SkoleMagasinet utgave 3 2016

Denne utgaven av SkoleMagasinet viser et gründerengasjement vi knapt har sett maken til. Med IKT Norge og IKT senteret i spissen har man virkelig fått fart på utvikling av digitale læringsressurser. Det er ikke lenger bare innen de administrative løsningene for utdanningsinstitusjonene det er en rivende utvikling. De pedagogiske og utviklerne er etter hvert mange her i landet.

Ny kurs i finsk skole

Ny kurs i finsk skole

Det er spenning i høst på landets grunnskoler. De har fått ny læreplan som innebærer at pensum vektlegger kritisk tenkning foran faktainnhold, prioriterer tverrfaglige tema og reduserer emneomfanget i pensum for å gi mer tid til læring (Utbildningsstyrelsen: Läroplan för grundskolan. 1-6. klasse). Den nye læreplanen er blitt en kjerneplan som konsentreres om pedagogisk fornyelse, hvor vekten flyttes fra hva elevene skal lære, til hvordan det skal gå til – og hvor. Skolens kultur skal forandres til en profesjonell lærende organisasjon, som skaper trivsel og fostrer nysgjerrige elever.

Les mer …

SMART kapp iQ og SMART Notebook 16

Ny teknologi gir morsommere undervisning og høyere engasjement på Kirkeng skole

Kirkeng skole er en av de nyeste skolene i Rakkestad kommune. Da skolen skulle bygges om, bestemte kommunen seg, etter noen år med diskusjoner, for å bygge en fremtidsrettet skole – en skole som blant annet skulle være utstyrt med den nyeste teknologien. Løsningen ble at skolen installerte interaktive touchskjermer av typen SMART kapp iQ i klasserommene. Teknologien gir nye muligheter for læring, og Kirkeng skole ser at det nå finnes en glede og iver i undervisningen som de ikke så tidligere.

Les mer …

Viktig fornyelse av kunnskapsløftet

Torbjørn Røe Isaksen

Stortinget behandlet i dag stortingsmeldingen om en fornyelse av  Kunnskapsløftet, og sluttet seg i all hovedsak til regjeringens forslag.  – Jeg er glad for at Stortinget har sluttet seg til en viktig fornyelse av  kunnskapsløftet som vil legge grunnlaget for mer og bedre læring, sier  kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …